Beautyfood #1

Ik review een heleboel beautyproducten, maar ik heb nog maar weinig aandacht besteed aan voeding die ervoor zorgt dat je huid wat meer gaat stralen en er gezonder uitziet. Beautyfood wordt het ook wel genoemd. Vandaag is het de tijd om wat meer aandacht te besteden aan voeding. 

Beautyfood is de verzamelnaam van voedsel waarvan aangetoond is dat ze bijdragen aan onder andere een mooie huid en glanzend haar.

Het is algemeen bekend dat het eten van gezonde en vooral gevarieerde voeding belangrijk is voor onze gezondheid, maar ook voor onze huid. Vitamines en mineralen uit onze voeding dragen bij aan een gezond lichaam en een gezonde huid van binnenuit. We kunnen onze huid ook van buitenaf voeden met producten die vitamines en andere waardevolle bouwstoffen bevatten.

Ik heb al eerder wat aandacht besteed aan voeding en eet je mooi. Vandaag wil ik nog even verder gaan op welke voedingsstoffen-middelen er om bekend staan dat ze een positieve invloed hebben op je lichaam en haar.

Water: De tip die wel bekend is bij de meeste is water drinken. Wanneer je rond de 1,5 L tot 2 L water per dag binnen krijgt verdwijnen je wallen en worden een droge en gevoelige huid voorkomen.  Water drinken hydrateert uw lichaam. Daarnaast zorgt het drinken van voldoende water ook voor een goede algemene balans in uw lichaam wat vervolgens weer resulteert in een gezondere uitstraling.

Groente en fruitsoorten: Alle groente en fruitsoorten hebben per soort en per kleur hun eigen positieve effecten op onze gezondheid. Het is erg belangrijk om om te letten welke kleur, voor welk positief effect staat. Vandaag zet ik wat kleuren op een rijtje: 

  • Groene groenten (spinazie, broccoli) bevatten veel calcium. 
  • Rode groenten en fruit hebben een positief effect op hart en bloed door het antionxidant lycopeen. Lycopeen biedt bescherming tegen aandoeningen zoals staar en een hartinfarct.
  • Paarse groenten en fruit  zijn positief voor uw urinewegen en bloed- en haarvaten.
  • Geel en oranje groenten en fruit  zijn goed om uw weerstand te verhogen. Ze bevatten veel antioxidanten die positieve effecten hebben op bloeddruk en huid.
  • Witte groenten beschermen hart en bloedvaten en helpen mee uw cholesterolgehalte te verlagen.

Grapefruit: Alle soorten fruit hebben een goede en positieve invloed op je huid, maar het is aangetoond dat grapefruit bijzonder veel invloed hebben. Deze vruchten bevatten grote hoeveelheden spermidine, dat is een stof die het verouderingsproces vertraagt. Vitamine C bevordert de product van collageen en collageen zorgt ervoor dat je huid elastisch en gezond blijft. Tevens helpt het ook om de aanwezige  lycopeen UV-schade aan uw huid tegen te gaan.

Vitamines:

  • Vitamine A. Heeft een huidherstellende functie. Deze vitamine komt vooral voor in lever, margarine en halvarine;
  • B2 (riboflavine). Komt voor in zuivel, vlees en vleeswaren, groenten en fruit en graanproducten;.
  • B5 (pantotheenzuur). Komt in een heleboel voedingsmiddelen voor.
  • B8 (biotine). Komt voor in eieren, lever, melk, noten en pinda’s.
    Deze B-vitamines dragen bij aan gezonde huid, haar en nagels.
  • Vitamine C (antioxidant). Komt vooral voor in fruit (citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien), groenten (koolsoorten) en aardappels.
  • Vitamine D. Helpt botten en tanden sterker te maken. Wordt door onze huid uit zonlicht aangemaakt. Teveel zon zorgt huidveroudering, dus overdrijf niet door uren te gaan bakken.

Olijfolie: Olijfolie wordt geperst uit het vruchtvlees van de pitten van de olijven. Het bestaat ongeveer voor 70% uit onverzadigde vetzuren en heeft een heel erg hoog vitamine E gehalte.

Zelf eet ik redelijk gevarieerd en weet ik wel van de meeste voedingsmiddelen waar ze goed voor zijn. Ik ben gek op verse groentes, dus je vind bij mij op tafel regelmatig recepten waar een heleboel verse groentes inzitten. Ik ben gek op groentes en eet het soms nog liever dan een heel stuk vlees.

Dit was deel 1 van Beautyfood, binnenkort kunnen jullie meer lezen over beautyfood.

Ik hoop dat ik jullie wat heb bij kunnen brengen over beautyfood. Ik ben wel erg benieuwd of jij oplet wat je eet en of je weet waar bepaalde groenten en fruitsoorten goed voor zijn!

Bron: 1, 2, 3

8 Reacties

  1. 29 januari 2013 / 07:15

    Wat een leuk artikel! Gelukkig eet ik de bovenstaande voedingsmiddelen allemaal regelmatig.

  2. 29 januari 2013 / 08:49

    Goed artikel! Ik ga ook eens beter opletten wat ik eet. Al die mooie keurtjes zijn dus ook nog eens gezond:)

  3. Nanda
    29 januari 2013 / 09:17

    het hoeft niet 1,5 liter water te zijn hoor. het moet 1,5 liter vocht zijn. Dat mag dus ook thee, kofie (ja ook koffie), fris, sapjes, limonade etc. zijn. Al zijn water en thee natuurlijk het gezondst.

    • 29 januari 2013 / 09:34

      Ja daarom heb ik er water gezet, want als je 1,5 liter cola naar binnen werkt lijkt het mij niet meer zo gezond. Er zijn ook heel wat nadelen aan zoveel koffie drinken, vandaar dat ik koffie niet genoemd heb. Thee zonder suiker is natuurlijk prima om te drinken.

    • 29 januari 2013 / 09:51

      Leuk artikel! Ik probeer zoveel mogelijk groente en fruit te eten dat goed is voor mijn huid 🙂 en water is zo belangrijk.. ik probeer mij niet te focussen op die 1,5 liter maar wel zoveel mogelijk en vaak water verkiezen boven koffie of thee, dit droogt ook uit 🙂

  4. 29 januari 2013 / 11:25

    Leuk artikel! Probeer me er wel aan te houden lukt niet altijd maar iedereen eet wel eens in de zoveel tijd een patatje denk ik 😉

  5. elisa pisa
    3 februari 2013 / 08:38

    Gezond en (voor het grootste gedeelte) clean eten doet zoveel voor je huid. Daar kan geen crème tegenop! 😉

Bedankt voor het lezen van het artikel! Een reactie vind ik altijd erg leuk om te lezen. Liefs xx