• 9849-xxx-xxx
  • noreply@example.com
  • Tyagal, Patan, Lalitpur

Prioriteiten stellen, hoe doe je dat?

Prioriteiten stellen, het kan een lastig iets zijn. Je kan namelijk wel alles tot een prioriteit stellen, maar dan slaap je ’s avonds niet voor middernacht. Het is belangrijk om na te gaan wat nou een prioriteit is en waarom dat zo is. Ik maak zelf altijd een lijstje met de dingen die ik moet regelen, die een prioriteit zijn en vandaag echt moet gebeuren. Daarnaast schrijf ik daar onder wat dingen die optioneel zijn. Ik zou ze kunnen uitvoeren als ik daar de tijd voor heb, maar het is ook iets wat op een ander tijdstip uitgevoerd zou kunnen worden. Het is niet urgent. Prioriteiten stellen, hoe doe je dat?

De juiste taken op het juiste moment doen

Iets wat heel erg lastig te beoordelen is en zeker in het begin, wat nou precies een prioriteit is. Je kan natuurlijk als prioriteit ik noem maar wat 10 huishoudelijke klussen  hebben staan, maar moet dat perse nu worden uitgevoerd? Kan je niet 5 dingen van de huishoudelijke klussen op de lijst zetten en de rest verdelen over andere dagen. Ik maak een lijst met prioriteiten, dingen die ik urgent vind om te doen. Vaak zijn dat telefoontjes die ik moet plegen, foto’s met daglicht maken, sporten, facturen maken voor mijn blog. Huishoudelijke klussen vind ik niet echt een prioriteit. Ik plan deze niet zo strak in dat ik perse altijd op woensdag, zaterdag, maandag moet stofzuigen. Ik vraag mijzelf altijd af is dit een prioriteit en kan deze taak ook nog wachten? Als deze taak niet meer kan wachten dan is het een prioriteit en staat het boven aan de lijst.

Wees lief voor jezelf

In deze maatschappij zijn wij eigenlijk niet meer zo lief voor onszelf. De druk van de maatschappij is erg hoog en wij hebben zelf deze lat alleen maar hoger en hoger gelegd. Ik zie mijzelf ook wel eens van hot naar her rennen en plof dan om 22 uur is op de bank, om vervolgens te bedenken dat je eigenlijk bijna al naar bed moet. Wat heb je dan eigenlijk voor rust genomen? Voor wie is dat goed? Misschien ben je trots dat je 25 dingen van je to do list heb gedaan, maar een gelukkiger mens word je er niet van. Bedenk goed wat echte prioriteiten zijn en laat de rest soms gewoon even lekker voor wat het is.

Maak een actielijst (prioriteit / optioneel)

Ik vind het makkelijk om een actielijst/ to do list te maken en deze te verdelen in twee categorieën. Je kan de taken onder elkaar zetten en bijvoorbeeld een tijd erbij zetten hoe lang je denkt er mee bezig te zijn. De tijd hoeft natuurlijk niet, maar soms probeer ik een beetje te ‘timen’ hoeveel tijd ik aan een bepaalde taak kwijt ben.

Voorbeeld actielijst:

Prioriteit donderdag 5 mei

  • Contact mediabureau
  • Facturen
  • Tickets vakantie
  • Privé bankzaken
  • Video opnemen

Optioneel:

  • 2 artikelen schrijven
  • Video bewerken
  • Stofzuigen bovenverdieping

Op deze manier bedenk ik de avond van te voren een beetje wat ik moet gaan doen. Wat kan niet wachten tot de dag erna (of een paar dagen erna omdat ik dan weer moet werken bijvoorbeeld).

Prioriteiten stellen, hoe doe JIJ dat?