Recensie | Claire King – Een regenboog in de nacht

Wauw wauw wauw, wat een prachtige cover. Een regenboog in de nacht, met het meisje op de schommel? Ik word meteen nieuwsgierig en het klinkt heel erg mysterieus. Mijn aandacht was bij de cover al meteen gewekt, ben dol op mysteries en ik wilde het graag allemaal lezen en het mysterie oplossen. Het verhaalt gaat over de kinderlijke veerkracht in de ondoorgrondelijke wereld van het verdriet van volwasssen. Pea haar vader is pas overleden en het verhaal gaat er over hoe zijn er mee omgaat. Kinderen gaan er natuurlijk op een hele andere manier mee om dan volwassen en kijken met hun kijk op de wereld er tegen aan.

De vijfjarige Pea en haar zusje Margot spelen elke dag alleen in de velden achter hun huis in een slaperig dorpje in Zuid-Frankrijk. Pea’s vader is eerder die zomer verongelukt en haar moeder zinkt steeds verder weg in haar depressie. Hoe hard Pea ook haar best doet, ze weet niet meer tot haar moeder door te dringen. Wanneer Pea Claude ontmoet, een man die net zoveel van zwerven door de velden lijkt te houden als zij, denkt Pea dat ze een nieuwe vriend heeft gevonden, of misschien zelfs een nieuwe papa… Een regenboog in de nacht is een indringende roman over kinderlijke veerkracht in de ondoorgrondelijke wereld van verdriet van volwassenen.

Stiekem was ik een beetje bang dat het boek heel erg emotioneel zou zijn. Ik vond het al lastig om met overlijden van mijn vader om te gaan (en nog steeds), laat staan een meisje van vijf jaar die alleen maar een hele grote wereld voor zich ziet en ook nog eens haar moeder steeds meer ziet wegglijden in een wereld van alleen maar in bed liggen. Het boek heeft mij wel geraakt, maar ik werd er niet verdrietig van. Ik leefde heel erg met Pea mee en ik vond het knap hoe zij met haar leeftijd tegen de wereld aankeek. Haar angsten over donker, regen en monsters die helemaal bij een vijfjarige passen, maar aan de andere kant weer zulke wijze woorden voor haar leeftijd.

Ik vond het een heel erg mooi boek die tot het einde toe echt niet voorspelbaar was. Het einde vond ik ook heel erg mooi en ontroerend en ik had het verhaal eigenlijk heel anders verwacht. Pas op het einde vielen heel veel puzzelstukjes op zijn plaatst en ga ik nadenken over wat ik allemaal heb gelezen. Ik houd echt van zulke mooie verhalen die pas later helemaal duidelijk worden.

Echt een aanrader om te lezen!

Claire King – Een regenboog in de nacht is te koop bij de bekende boekhandels en bij bol.com voor 15 euro

The following two tabs change content below.