Dove Self Esteem campagne
Gister was ik met een aantal bloggers bij de lancering van de Dove Self Esteem Campagne. Dove is al jaren een favoriet merk van mij en ik was dan ook erg blij met deze uitnodiging om er bij te mogen zijn. De producten zijn ontzettend fijn, maar wat ik vooral ook erg belangrijk vind is de missie die Dove heeft. Dove zet zich actief in om het zelfvertrouwen van alle vrouwen, en vooral jonge meisjes positief te beïnvloeden en hen te inspireren
om het beste uit hun leven te halen. Gister werd als eerste de cijfers gepresenteerd van het onderzoek naar hoe vrouwen zichzelf zien en de cijfers waren enorm choquerend.Driekwart van de meisjes tussen 10 en 17 jaar voelt een grote druk om mooi te zijn, zo blijkt uit het onderzoek van Dove. Meisjes van 10, die nu al de druk voelen om mooi te zijn en om mooi gevonden te worden, dat is toch bizar? In grote mate leggen deze meisjes zichzelf deze druk op, maar ook de social media heeft grote invloed op hoe meisjes zich voelen. Naast sociale media speelt de maatschappij en vrienden ook een grote rol daarin. Alarmerend is dat wereldwijd, maar ook in Nederland , slechts 1 op de 10 meisjes zichzelf mooi vindt. Dit zorgt er zelfs voor dat 60% van de meisjes zelfs stopt met sociale activiteiten. Het negatieve zelfbeeld zorgt ervoor dat meiden stoppen met de dingen die ze leuk vinden.
De resultaten van het onderzoek zijn voor Dove een reden om er iets mee te doen. Dove vindt dat het niet langer zo verder kan gaan en deze cijfers zijn de aanleiding om het Self Esteem programma voor te zetten. Het doel van het Self Esteem programma is dat het zelfbeeld van de meisjes worden verbetered. Dove ziet daarbij belangrijke rollen van moeder. Uit wereldwijd onderzoek blijkt namelijk dat moeder hun dochter sterk beïnvloeden. Dove heeft daarom speciaal voor moeders workshopboekjes ontwikkelt (te downloaden via Dove) om samen met hun dochters aan te slag te gaan met hun zelfbeeld.
Dove vindt dat het niet langer kan zo en heeft daarom met een aantal ambassadrices het Dove Self Esteem programma opgezet. Dove hoopt in 2015 met dit programma 750.000 Nederlandse meisjes bereikt te hebben. Dove gaat in de maand november ( novemer = Self Esteem maand) samen met de ambassadrices het hele land door om workshops op te zetten.